About Me

My photo
CERITA TENTANG KUCING KAMI, DUNIA KUCING, & INFO TENTANG KUCING

Friday 14 December 2012

HOME REMEDIES (Rawatan sekiranya kucing anda terkena / termakan bahan beracun)

Apa yang perlu kita buat, sekiranya "Kucing" anda terkena atau termakan bahan2 beracun?

1) Balut "Kucing" anda dengan tuala dan bawa ke Klinik Haiwan yang berhampiran dgn segera

Sekiranya x der Klinik berhampiran atau Klinik tutup;
(Ingat simpan no tel. Vet anda utk case emergency sprt ini) 

atau,

2)  Berikan kucing anda air kelapa atau air masak sebanyak yang mungkin

atau,

3) Sekiranya terdapat ubat buang angin manusia iaitu "Charcoal" bole digunakan.
 "Charcoal" boleh didapati di  Pharmacy (Manusia & Haiwan boleh menggunakannya)

CHARCOAL:  Berfungsi utk menyerap racun dari perut atau usus dari memasuki bloodstream kucing anda

(Jgn campurkan "Ipecac" dan "Charcoal")

Sekiranya Kucing anda mula berbuih, itu tanda ia diracuni (Bertindak dgn segera)

atau,
 
4) Tips dari Dr. Vet kami <Berikan air garam, supaya ia dapat memuntahkan racun itu kembali>

(Pastikan Kucing anda Muntahkan Racun2 itu) & yang paling penting perlu utk berjumpa Doctor Vet. anda dgn segera.


Jika "Racun" terkena badan ????
Apa yang perlu dilakukan ????

Mandikan kucing anda dengan segera dgn menggunakan pencuci yg ringan (Shampoo Kucing). Bilas dgn air suam (warm water) berulang2 kali utk membuang toxicant atau bhn beracun yang terdapat pada badan kucing anda. Pastikan suhu badan kucing anda ditahap yang selesa (maintain normal body temperature). Keringkan kucing anda dgn "tuala yang kering", bukan dengan "blow-dried". Dan bawa kucing anda berjumpa dgn Vet. utk pemeriksaan yang lebih lanjut / teliti.

(Simpan bhn2 beracun di tempat yang kucing anda tidak akan jumpa)

Jangan menggunakan bhn2 sabun atau detergent / peluntur di tempat terbuka, utk mengelakkan kucing anda terkena racun. Tanam "Rumput Kucing" anda di dalam pasu anda sendiri utk mengelakkan kucing anda memakan rumput yang beracun.





40 comments:

  1. kalau kucing 2 x muntah cm na??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kucing anda terkena racun tapi tak muntah, perlu bersihkan bahagian badan yg terkena racun tu, sebab ada case kucing terpijak clorox, dan kesan air clorox tu masih ada pada bahagian badannya, dan kucing tu jilat dalam tempoh masa 24 jam kucing tu mati. So make sure betul2 badannya tak terkena racun. Bagi minum air masak bayak2. Dan kalau perlu bawak jumpa Vet.

      Delete
    2. Kalo kucing termakan coklat nk buat mcm mane ek??

      Delete
    3. Coklat dlm kuantiti sedikit masih ok lg. Tapi kalo boleh elak, elakan la yer. Bg minum air masak atau air mineral.

      Delete
  2. saya rse kucing saya terjilat sabun kat toilet..najis dye cair ble poo tp x crit birit n muntah bile mkn n minum..tp still aktif..nk wt cmne ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply.Tak per, ikut pengalaman saya kalo dia still aktif. Tapi pastikan kucing awak minum air dgn banyak yer. Kalo utk kepastiaan pegi jumpa Vet.

      Delete
  3. Mak saya jumpe kucing kat satu tempat ni, darah kuar dari mulut ngan hidung. Tak tau puncanye ape..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemungkinan pendarahan dalaman,sama ada akibat kemalangan atau keracunan, better bawa perginjumpa vet.

      Delete
  4. Kak aayla,boleh saye Mintak izin untuk salin?boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer kepada semua, sharing is caring :)

      Delete
  5. maaf tanye.. kucing sy lemah sgat ni kemungkinan dye tmakan racun rumput.. kat sini x ade klinik vet.. nak wt cammane ye.. sbb lemah sgat ni.. x klua buih mulut

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat reply, tapi saya harap awak dah bawa kucing awak jumpa vet, sekiranya terlalu lemah boleh beri glucose tanpa perasa, atau bole beri air kelapa.

      Delete
  6. Kakau luka kitten bole x pakai ubat kuning manusia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekiranya luka pada luaran kulit, bole guna iodin yg kita pakai, tapi sekiranya kedalaman luka itu dalam, saya nasihatkan bawa pergi jumpa vet, takut ada sebarang infeksi.

      Delete
  7. Kakau luka kitten bole x pakai ubat kuning manusia?

    ReplyDelete
  8. Jangan takut jumpa vet, kadang2 kita mungkin fikir, harga caj perkhidmatan dan ubatannya yang mahal, kerana kita tidak mampu, saya juga ada pengalaman seperti itu, tapi saya nasihatkan jangan takut utk jumpa vet, kerana kebanyakkan vet memahami masalah yang kita hadapi, kita bole runding harga dengan mereka atau membuat bayaran secara ansuran.

    ReplyDelete
  9. Kalau kitten kta terkena ubat kutu, nk buat mcm na sya dh bgi air garam air kelapa dan sadin masih lembik jgak,yg sekor dh cergas yg sekor msih lembik, nk buat mcm mna?? Sya terlalu syg kucing tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hopefully kucing awak dah sihat dan membesar dgn ceria. if saper2 yg ada kes mcm ni, nampak kucing lemah please bawa pegi jumpa vet.

      Delete
  10. Kucing saya muntah semalam warna kuning ....hari ni selera makan xde....asyik tidur je..saya nak bawa ke vet tpi takut mahal....bole sy dpt pendpat awa..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hopefully kucing awak dah sihat. symptom tidur, muntah dan x selera mkn, bkn symptom yg baik. pada sape2 yg ada kes mcm ni, trus bawa pegi jumpa vet.

      Delete
  11. Kucing saya muntah semalam warna kuning ....hari ni selera makan xde....asyik tidur je..saya nak bawa ke vet tpi takut mahal....bole sy dpt pendpat awa..??

    ReplyDelete
  12. Kucing sya bkemungkinan trtelan mnyak ubat urut..lpas tu mulut dyr kluar air liur banyak.. Mcm mne nk buat ye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. keracunan. bawa gi jumpa vet segera. atau bg minum air kelapa.

      Delete
  13. Kucing saya mulut nya kluar air liur busuk bnyak .maksudnya apa ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin masalah pada gusi atau giginya. atau ada ulser, better bawa pegi jumpa vet.

      Delete
  14. Hi saya nak tanye.... Kalau kucing tertelan barang cth cangkuk bju.... Nak buat mcm mana ye? 😭😭😭

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum, saya nak tanya , kalau anak kucing terjilat ubat kutu dia , ada kemungkaran tak ?

    ReplyDelete
  16. Kucing saya jdi lemah selepas termkn minyak masak.. Apekah yang perlu sya lakukan.. Hm..

    ReplyDelete
  17. Klau kucing terhidu ubt nyamuk.. Lpstu dia xnak makan.. Nk buat cmne??

    ReplyDelete
  18. Macam mana kalau anak kucing trkena minyak hitam motor, mak dia jilat dan terus jadi sakit..lemah,xnak makan,x boleh jalan,jalan je jatuh smpai trhujung hayang?urgent😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bnda sama jd pd kucing saya bbrp hari lepas. Kitten tu mandikan dgn sabun kucing dan air suam cepat2 sbb tidak balas minyak tu akan bt badan dia jd panas. Penting bg elak bulu gugur. Mak dia tu bwk prgi veterina. Dah keracunan tu. Nasib baik mak kucing saya tak jilat anak dia. 😢

      Delete
  19. Kalau kucing ada Terjilat ubat kutu sikit sikit bahaya tak?

    ReplyDelete
  20. Assalammualaikum. saya nak tanya. kalau kucing saya yg berusia 5 bulan lebih, dia termakan sabun cuci kain jenama daia.. apa tindakan yg perlu saya buat? kucing saya dah banyk kali muntah. klinik haiwan pula terlalu jauh. malam2 dan waktu PKPB mcm skng sngt sush nak cari klinik yg bdktn. paling dekat pun makan masa 2 jam prjlnan. itu pun belum tentu ada yg buka. apa tindakan saya. kelapa pula mana nak cari.

    ReplyDelete
  21. Saya terjumpa kucing kena sembur dengan diesel dan saya dah bagi dia mandi, dah basuh bersih tapi lepas 3 jam dia dah boleh berdiri tapi badan dia masih terketar2..macam mana ya?

    ReplyDelete
  22. Anak kitten saya umur tk sampai sebulan. Saya selalu bagi dia minum susu untuk kitten dalam botol. Tpi tiba2 anak kucing saya dia gigit puting botol smpai terkoyak sedikit and dia tertelan puting tu. Macam mana ye?

    ReplyDelete
  23. Boley tlg ajarkn x mcm mne nk guna ubat charcoal tu.. Larut dlm air ke or bg telan gitu je.. Please help me..

    ReplyDelete
  24. Hi assalamualaikum.Nak tanya,kalau kucing terjilat ubat kutu bahaya tak?

    ReplyDelete
  25. kalau kucing tu tertelan puting botol susu bahaya tak??tolong jawab saya rasa bersalah sangatt..rasa takut pun ada😭

    ReplyDelete
  26. kucing sdg mngndung die keracunan kerana ad termakan binatang kekarung.slpas tu sy berkn mnum air klpa..dn pda mlm tu die pn beranak slpas mnum air klps..tp lpas die beranak smpai hari ni dekat semngu die jd murung muntah dan tak makan...seolah msih ad yg tercekit kt tengkak die..sbb kekarung yg die mkn badan ad cume ekor je die telan...skrg kucing sy dh kurus dan ank die pn die xcare die jd murung dan senyap asyik termnung tolongg sy tuk slmt kn kcng sy

    ReplyDelete