About Me

My photo
CERITA TENTANG KUCING KAMI, DUNIA KUCING, & INFO TENTANG KUCING

Friday 14 December 2012

"Makanan Yang Tidak Boleh Kucing Anda Makan"




Makanan Berbahaya? Kerana mereka cerewet makan, kadang-kadang kita fikir kucing tahu apa yang terbaik untuk mereka apabila ia adalah masa untuk makan, tetapi sebenarnya tidak. Malah, anda mungkin terkejut untuk belajar beberapa makanan biasa yang  kucing anda tidak perlu makan.


1. Tuna : Kucing boleh ketagih tuna, sama ada ia dipenuhi untuk kucing atau untuk manusia.Tetapi diet mantap tuna disediakan untuk manusia boleh membawa kepada malnutrisi kerana ia tidak akan mempunyai semua nutrien keperluan kucing. Dan, tuna terlalu banyak boleh menyebabkan keracunan raksa.

2.  Bawang / Bawang putih (chives) : Bawang dalam semua bentuk - tepung, mentah, dimasak, atau dehidrasi - boleh memecahkan sel-sel darah merah kucing, membawa kepada anemia. Satu dos kecil sekali-sekala mungkin tidak akan menyakiti. Tetapi makan kuantiti yang besar sekali atau makan jumlah yang lebih kecil dengan kerap boleh menyebabkan keracunan bawang. Bersama-sama dengan bawang, bawang putih dan chives boleh menyebabkan gangguan gastrousus.


3. Susu dan Produk Tenusu Lain : Apa yang salah dengan menawarkan kucing anda sepiring susu atau sekeping keju? Walaupun kucing dapat bertolak ansur dengan susu, kucing yang paling dewasa tidak boleh. Sistem penghadaman mereka tidak boleh memproses makanan tenusu, dan hasilnya boleh menyebabkan cirit-birit.



4. Alkohol : Bir, arak, wain, atau makanan yang mengandungi alkohol - tidak baik untuk kucing anda. Ini kerana alkohol mempunyai kesan yang buruk pada hati dan otak kucing. Tetapi ia mengambil masa yang jauh atau lebih rendah untuk menghadapi kerosakan. Hanya dua sudu wiski boleh menyebabkan koma dalam kucing 5-paun, dan satu sudu teh lagi boleh membunuh kucing anda.


5.  Anggur dan Kismis : Anggur dan kismis telah sering digunakan sebagai merawat untuk haiwan peliharaan. Tetapi ia bukan satu idea yang baik. Walaupun ia tidak jelas mengapa, anggur dan kismis boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang pada kucing anda. Dan, jumlah yang kecil boleh membuat kucing sakit. Di ulangi muntah dan hiperaktif adalah tanda-tanda awal. Walaupun sesetengah kucing menunjukkan tiada kesan yang buruk, ia adalah yang terbaik untuk tidak memberikan kucing anda mana-mana anggur dan  kismis kepada kucing anda.


6. Kafein : Kafein dalam kuantiti yang cukup besar boleh membawa maut kepada kucing. Dan tiada penawar. Gejala keracunan kafein termasuk kegelisahan, pernafasan cepat, jantung berdebar-debar, gegaran otot, dan sawan. Dalam tambahan kepada teh dan kopi - termasuk kekacang - kafein boleh didapati dalam koko, coklat, kola dan minuman perangsang seperti Red Bull. Ia juga ada dalam beberapa ubat ubat penahan sakit dan penyejuk.





7.  Coklat : Coklat boleh membawa maut untuk kucing. Agen toksik dalam coklat adalah teobromina. Ia dalam semua jenis coklat, termasuk pada coklat putih. Jenis-jenis yang paling berbahaya, adalah coklat gelap dan coklat penaik gula. Makan coklat boleh menyebabkan rentak jantung yang tidak normal, gegaran, sawan, dan kematian.


8. Gula-Gula (Candy & Gum) : Gula-gula, ubat gigi, dan beberapa makanan diet manis dengan Xylitol. Xylitol boleh menyebabkan peningkatan insulin yang beredar melalui badan kucing anda, yang akan menyebabkan gula darah kucing untuk menggugurkan. Xylitol juga boleh membawa kepada kegagalan hati. Tanda-tanda awal termasuk muntah, lesu, dan kehilangan koordinasi. Kucing boleh mempunyai sawan sejurus selepas meminum Xylitol, dan kegagalan hati boleh berlaku dalam hanya beberapa hari.


9. Lemak & Tulang (Fat Trimmings and Bones) : Sisa meja sering mengandungi lemak dipotong dan tulang. Kedua-dua lemak dan tulang mungkin berbahaya untuk kucing. Lemak, kedua-dua dimasak dan mentah, boleh menyebabkan upset pada perut / usus, dengan muntah dan cirit-birit. Dan kucing boleh tercekik pada tulang. Serpihan tulang juga boleh menyebabkan halangan atau luka pada gusi / gigi serta sistem pencernaan kucing anda.
10. Telur Mentah (Raw Eggs) : Terdapat dua masalah dengan memberi telur mentah pada kucing anda. Yang pertama ialah kemungkinan keracunan makanan daripada bakteria seperti salmonella atau E.coli. Yang kedua ialah bahawa protein dalam putih telur mentah, dipanggil avidin, mengganggu penyerapan vitamin B Biotin. Ini boleh menyebabkan masalah kulit serta masalah dengan kot kucing anda.


11. Daging mentah dan Ikan : Daging mentah dan ikan mentah, seperti telur mentah, boleh mengandungi bakteria yang menyebabkan keracunan makanan. Di samping itu, enzim dalam ikan mentah memusnahkan thiamine, yang merupakan vitamin B penting bagi kucing anda. Satu kekurangan thiamine boleh menyebabkan masalah neurologi yang serius dan membawa kepada sawan dan koma.

12. Makanan Anjing (Dog Food) : Satu gigitan sesekali makanan anjing tidak akan menyakiti kucing anda. Tetapi makanan anjing bukanlah pengganti untuk makanan kucing. Mereka mempunyai banyak bahan-bahan yang sama. Tetapi makanan kucing dirumus khas untuk keperluan kucing, yang termasuk lebih protein serta vitamin tertentu dan asid lemak. Satu diet yang mantap makanan anjing boleh menyebabkan kucing anda   kekurangan gizi.


13. Hati (Liver) : Sejumlah kecil hati adalah OK, tetapi makan hati yang terlalu banyak boleh menyebabkan keracunan vitamin A. Ini adalah satu keadaan serius yang boleh menjejaskan tulang kucing anda. Gejala termasuk cacat tulang, ketumbuhan tulang pada siku dan tulang belakang, dan osteoporosis. Keracunan vitamin A juga boleh menyebabkan kematian.

14. Makanan ringan yang banyak (Too Many Treats): Makan terlalu banyak terlalu kerap boleh membawa kepada obesiti dan kencing manis pada kucing anda.

15. Doh Yis (Yeast Dough): Sebelum ia dibakar, doh roti perlu meningkat 
Dan, itulah yang akan terjadi di dalam perut kucing anda jika kucing anda makan. Kerana ia membengkak di dalam, doh boleh meregangkan perut dan menyebabkan kesakitan yang teruk. Di samping itu, apabila yis menapai doh untuk membuat ia meningkat, ia menghasilkan alkohol yang boleh membawa kepada keracunan alkohol.

16. Ubat Anda : Meminum dadah yang ditetapkan untuk manusia adalah salah satu punca paling biasa keracunan dalam kucing.Bahan-bahan seperti acetaminophen atau ibuprofen adalah biasa dalam ubat penahan sakit dan ubat sejuk. Dan mereka boleh menjadi maut untuk kucing anda.


17. Pantri Dapur (Kitchen Pantry) : Tiada Kucing dibenarkan. Banyak perkara lain yang biasa ditemui di rak dapur dan boleh membahayakan kucing anda. Menyimpan barangan makanan di mana kucing anda tidak boleh mendapatkannya dan menyimpan pantri dan tutup pintu almari akan membantu melindungi kucing anda daripada penyakit yang serius yang berkaitan dengan makanan.

Jika Kucing Anda Makan Apa yang tidak sepatutnya ia Makan :

Tidak kira betapa berhati-hati anda, ia adalah mustahil kucing anda boleh mencari dan menelan apa yang tidak sepatutnya. Ia adalah idea yang bijak untuk sentiasa menyimpan bilangan doktor haiwan tempatan anda, klinik kecemasan yang terdekat, dan ASPCA (Haiwan Pusat Kawalan Racun) -Anda boleh mencari ia dalam keadaan kecemasan. Dan jika anda berfikir kucing anda telah memakan sesuatu yang toksik, panggil Vet. untuk bantuan kecemasan.

Apa yang Kucing Anda Boleh Makan? 

Kucing adalah karnivor dan memerlukan daging. Bertanya dan berbincang dengan doktor haiwan anda tentang makanan kucing yang anda berikan dan mengikut arahan pada label akan membantu memastikan diet kucing anda  seimbang dan kucing anda kekal sihat 





No comments:

Post a Comment